HALLOWEEN CLASS, czyli pomysły na językowe zabawy na Halloween

Dynie gotowe, dekoracje przygotowane, Halloween tuż, tuż… Zapraszamy do korzystania z pomysłów na zabawy klasowe i domowe dodatkowo wspomagające praktyczne wykorzystanie języka!

Potion in a cauldron

Potrzebne materiały: woda, przezroczyste plastikowe kubeczki, kawałki różnokolorowej krepiny lub barwniki spożywcze, mieszadełka lub łyżki z Halloweenowym akcentem, ‘kociołek’ – miska / garnek, menzurki / probówki / kroplomierze.
Wymyślamy tajne mikstury. Najpierw barwimy wodę (przy pomocy barwników lub krepiny) mówiąc, skąd dana ciecz ‘pochodzi’, np.:
Green is from a frog, black is from a spider, orange is from pumpkin juice, itd.
Dzieci odmierzają dowolne ilości cieczy i mieszają je w kociołku oraz zapisują swoje tajne receptury.

Magic spells

Tworzymy formuły magicznych zaklęć oraz wymyślamy, jak dane zaklęcie działa. Następnie, z pomocą rekwizytów, mówimy swoje zaklęcia i… czarujemy! Dobrze sprawdza się tu forma rymowanek, np.:
Abracadabra, 1-2-3,
You are turned into a tree!
Hocus Pocus, black cat’s tail
You’re turned into a snail!

Dodatkowym ćwiczeniem ułatwiającym dzieciom tworzenie rymowanych zaklęć jest wcześniejsza praca z wyrazami rymowanymi – dzieci odnajdują i dopasowują rymujące się słowa.

Trick-or-treat

Dzielimy dzieci na grupy lub pary. Każda grupa dostaje określoną liczbę słodyczy (np. po 5 cukierków). Dzieci chodzą do innych grup, próbując zdobyć dodatkowe cukierki, poprawnie odpowiadając na pytanie lub zagadkę. Na koniec sprawdzamy, ile cukierków mają i zajadamy!

Halloween party food

Potrzebne materiały: papierowe talerzyki / tacki, wykałaczki / patyczki do szaszłyków / produkty spożywcze lub materiały plastyczne (papier kolorowy /
plastelina / krepina i bibuła, itp.)
Układamy menu na przyjęcie Halloweenowe – wymyślamy przekąski, zupy, dania główne, desery i napoje, tak aby nazwy przygotowanych potraw były powiązane tematycznie z Halloween (np. black cat tails, spider cupcakes, spooky pizza). Dzieci mogą pracować w grupach, w parach lub indywidualnie. Przygotowujemy jedzenie z produktów spożywczych lub plastycznych, w zależności od możliwości organizacyjnych. Na koniec prezentujemy swoje prace i opowiadamy o nich. Aktywność ta może być też okazją do ćwiczenia dialogów – np. zamawianie jedzenia w restauracji lub robienie zakupów.

Pick a Costume

Rysujemy stroje Halloweenowe na kartkach podzielonych (np. przerywaną linią) na 3 części – głowa i szyja / tułów / nogi. Kiedy stroje są gotowe, tniemy swoje kartki wzdłuż linii i dzielimy według strojów dopasowanych do danej części ciała – można je zszyć lub skleić. Losujemy poszczególne części stroju, opisujemy wylosowaną całość i mówimy czy dany strój się nam podoba. Możemy zrobić również Costume Fair, gdzie wymieniamy się między sobą poszczególnymi częściami stroju.

Spider’s web

Tworzymy pajęczynę w skali maxi, np. z powiązanych sznurków. Doczepiamy do pajęczyny papierowe pajączki z obrazkami, wyrazami lub zagadkami Halloweenowymi. Zadaniem dzieci jest zdjęcie pajączków w taki sposób, żeby pajęczyna nie poruszyła się (w wersji trudniejszej dzieci mogą przechodzić przez pajęczynę, zdejmować pajączki szczypczykami lub pałeczkami). Dzieci nazywają obrazki lub odgadują zagadki ze swoich pajączków.

Candy filled balloon pumpkins

Potrzebne materiały: pomarańczowe balony, cukierki lub inne małe łakocie do wypełnienia balonów, karteczki z obrazkami lub zagadkami.
Balony należy przygotować przed zabawą. Do nienapompowanych balonów wkładamy kilka słodyczy i karteczkę do opisania lub odgadnięcia. Następnie nadmuchujemy i związujemy balony. Mogą one posłużyć jako rekwizyty w zabawie lub nagrody w konkursie. Uczniowie przebijają swoje balonowe dynie lub rozwiązują je, żeby wydobyć to, co jest w środku, przy okazji powtarzając słownictwo.

Spooky balloons

Potrzebne materiały: balony czarne i białe, wata, gaza, czarny papier.
Uczniowie wykonują dekoracje z czarnych i białych balonów – np. balony–duszki, balony-nietoperze, balony-pająki. Uczniowie proszą o potrzebne im materiały, przy okazji ćwicząc niezbędne słownictwo, np.:
Can I have six spider legs? Can I have two bat wings?
Balony stworzone przez dzieci można wykorzystać w zabawie lub jako dekoracja sali.

Halloween Photo Booth

Potrzebne materiały: rekwizyty powiązane z Halloween, np. kapelusz czarownicy, maski, okulary, uszy kota, peleryna, itp.
Korzystamy z rekwizytów, aby stworzyć przebranie na Halloween i robimy sobie zdjęcia. Jeśli jest taka możliwość, zdjęcia można od razu wydrukować. Opisujemy siebie (lub siebie nawzajem), można też wykorzystać poznane struktury gramatyczne (np. co dana postać zamierza robić wieczorem, porównywanie kostiumów). Ze zdjęć można stworzyć wystawę lub album Halloweenowy, dodatkowo doczepiając do swoich zdjęć dymki ze zdaniami opisującymi daną postać.

Halloween Mystery

Grupa ma za zadanie odkryć, kto dokonał ‘przestępstwa’ (np. zjadł Halloweenowy tort, ukradł portfel na przyjęciu, itp.). W grupach lub parach, dzieci układają alibi na czas, kiedy przestępstwo zostało dokonane – ustalają, co wtedy robili, gdzie byli, kto ich widział, jakie są dowody, itp. Następnie, jedna osoba z grupy / pary wychodzi, a druga odpowiada na pytania, po czym zmieniają się. ‘Przestępcą’ jest para lub grupa uczniów, która ma najsłabsze alibi, bądź zbyt wiele rozbieżności w swoich zeznaniach.

Costume Design

Potrzebne materiały: wydrukowane zdjęcia twarzy dzieci, kartki papieru.
Uczniowie naklejają swoje twarze na kartki papieru i dorysowują do nich zaprojektowany przez siebie kostium Halloweenowy. Następnie uczniowie wymieniają się pracami i opisują je nawzajem. Rysunki można też wykorzystać do zabawy w Guess Who (Zgadnij kto to), gdzie na podstawie zadawanych pytań uczniowie odgadują, o którą postać chodzi.

Costume Description

Dzielimy się na pary i siadamy plecami do swojego partnera / partnerki. Na zmianę opisujemy fragmenty stroju Halloweenowego, rysując go w trakcie mówienia. Na koniec porównujemy swoje obrazki, omawiając podobieństwa i różnice. Alternatywą dla rysowania może być ‘układanie’ stroju z dostępnych fragmentów, reszta ćwiczenia jest taka sama.

Życzymy strrrrrasznie miłej zabawy! 🙂

Autor: Antonina Sażyńska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *